dnia | tygodnia | miesiaca | roku

Strona główna » Blogi » Inne » Moje Marki

DIALOG URZĘDNIKÓW Z MIESZKAŃCAMI - TO KLUCZ DOBREGO I ZGODNEGO ZE SZTUKĄ „BUDŻETU OBYWATELSKIEGO”

2014-12-11 17:19:30

Budżet partycypacyjny, inaczej obywatelski - czy wszyscy wiedzą, co to takiego? Postaram się wyjaśnić i napisać kilka słów o naszym mareckim.

Czy to dobra inicjatywa i jakie korzyści może przynieść obywatelom i miastu?

Tak, to cenna inicjatywa obywatelska, godna upowszechniania! Mieszkańcy czynnie włączają się w proces decyzyjny i współtworzą budżet miasta. Współdecydują o określonej puli publicznych pieniędzy. Jest kilka kryteriów, które powinien spełniać budżet obywatelski, jedną z nich jest publiczna dyskusja pomiędzy mieszkańcami, może odbywać się na specjalnych zebraniach, forach internetowych lub w każdej innej formie umożliwiającej wymianę zdań. Istotą przedsięwzięcia jest publiczny dialog. W początkowej fazie mieszkańców z mieszkańcami, a w późniejszej pełna i harmonijna współpraca urzędników z mieszkańcami. Dialog pomiędzy urzędnikami i mieszkańcami jest kluczowym kryterium budżetu obywatelskiego.  

Zgłaszane projekty powinny być kierowane do jak największej rzeszy mieszkańców, najlepiej jak są ogólno miejskie. Zbyt lokalne, mogą reprezentować interesy bardzo wąskich grup społecznych, dlatego bardzo ważne jest, żeby składane wnioski, kierowane były do jak największej liczby odbiorców. Taki sposób realizacji pozwala czerpać korzyści i cieszyć się ze zmian, które przynosi budżet obywatelski, dużej ilości mieszkańców. Wyniki głosowania są wiążące i nie mogą być zmieniane. Mieszkańcy muszą być poinformowani o wszystkich projektach – zwycięskich i odrzuconych, a cały proces wprowadzania budżetu jest monitorowany. To, co wyróżnia budżet partycypacyjny od innych działań obywatelskich to wieloletniość, powinien być organizowany rokrocznie, przez lata.     

Istotą „Budżetu Obywatelskiego” jest dialog i jeszcze raz dialog. Mieszkańcy w pierwszej fazie muszą rozmawiać miedzy sobą, przekonywać do projektów, dochodzić do konsensusu. Takie spotkania tworzą podstawę do kolejnego kroku - współpracy z urzędnikami, projektantami i wykonawcami. Tylko tak realizowany „Budżet Obywatelski” ma sens! Przez cały czas trwania projektu, od chwili powstania pomysłu, przez głosowanie, weryfikację, projektowanie i realizację MUSI TRWAĆ DIALOG! MIESZKAŃCY z MIESZKAŃCAMI > URZĘDNICY z WYKONAWCAMI > URZĘDNICY z MIESZKAŃCAMI, każdy z każdym, to ma być dialog ogólno społeczny - obywatelski!

 Wszystko zaczęło się w brazylijskim mieście Porto Alegre, jeszcze przed upadkiem dyktatury wojskowej, co nastąpiło w 1985 roku. Ważnym elementem walki z reżimem, była polityka miejska i ruchy zjednoczeniowe pod egidą Związku Stowarzyszeń Sąsiedzkich Porto Alegre. To znaczy, że budżet partycypacyjny był inicjatywą oddolną. Propozycja przeprowadzenia pierwszego budżetu obywatelskiego, pojawiła się po obaleniu dyktatury wojskowej, a przed wyborami w 1989 roku. Niestety poparcie lokalnych władz nastąpiło dopiero po wyborach i właśnie wtedy inicjatywa zyskała nazwę „Budżetu Partycypacyjnego”. Lata 1991 i 1992 to dostosowywanie i modyfikowanie zasad budżetu. Oryginalny budżet obywatelski, to dyskusja, w której biorą udział tysiące mieszkańców i decydują jak wydać część miejskich pieniędzy. Organizowane są spotkania sąsiedzkie, regionalne i miejskie, w których obywatele głosują i wybierają, które potrzeby muszą być dofinansowane i na jakim poziomie. W tych konsultacjach mają specjalną, pomocniczą rolę organizacje pozarządowe, różne nieformalne i społeczne grupy mieszkańców, nazywane „ruchami miejskimi”.

Budżet obywatelski to wspaniały sposób na zaangażowanie mieszkańców w proces zarządzania miastem, promuje przedsiębiorczość i innowacyjność, buduje zaufanie mieszkańców do samorządu, wspiera proces decentralizacji władzy. Pozwala nawiązać dialog pomiędzy mieszkańcami i urzędnikami oraz przekazać tym drugim bardzo szczegółowe informacje jak funkcjonuje miasto i jak jest postrzegane przez mieszkańców.

 

Polska historia budżetu obywatelskiego rozpoczęła się w Sopocie w 2011 roku, w następnych latach dołączały kolejne miasta.

W roku 2013 mieszkańcy Marek, mogli po raz pierwszy złożyć propozycje do budżetu obywatelskiego i wybierać te z nich, które miały być zrealizowane w roku następnym. Mieszkańcy zgłosili 85 projektów - to wielki sukces obywatelski. Po weryfikacji pozostało 55 projektów, na które oddano 5 086 ważnych głosów. Wszystkich ankiet wpłynęło 2 305, ważnych 1 906. Tak duże zainteresowanie „Budżetem Obywatelskim” jest świadectwem, że mieszkańcy Marek, chcą aktywniej uczestniczyć w życiu miasta i brać udział w podejmowaniu decyzji, na co wydać część miejskich pieniędzy.

Każdy pełnoletni mieszkaniec mógł głosować na trzy projekty, a do realizacji wchodziło pięć, które otrzymały największą liczbę głosów. Na realizację każdego zwycięskiego projektu, zabezpieczono kwotę 100 000 zł, bez możliwości zwiększenia. Pojawiają się głosy, mówiące od obniżeniu wieku osób uprawnionych do głosowania. Jest to słuszna myśl, należy wprowadzać młodych ludzi w życie społeczeństwa obywatelskiego, a wiek 16 lat wydaje się odpowiedni.

Przypomnę zwycięskie projekty pierwszego „Budżetu Obywatelskiego w Markach” w kolejności od pierwszego do piątego oraz ilość oddanych głosów. W ostatnim czasie pojawiają się artykuły i wpisy mogące sugerować innych, nieprawdziwych autorów zwycięskich projektów, dlatego przy każdym podam nazwiska wnioskodawców.   

"Rynek miejski - bijące serce miasta" - konkurs architektoniczno-urbanistyczny w zakresie przedstawienia koncepcji rynku miejskiego - oddano 470 ważnych głosów.

Autorzy: Robert Gawryś, Jarosław Jaździk, Agnieszka Lużyńska, Marcin Piotrowski, Mariusz Sobolewski, Grażyna Zimniak.

„Remont szatni w Szkole Podstawowej Nr 1” - oddano 408 ważnych głosów.

Autor: Radosław Dec

„Mareckie place zabaw - czas na najmłodszych" - poszerzenie dostępności do miejskich placów zabaw - oddano 398 ważnych głosów.

Rozbudowa placu zabaw przy ul. Wspólnej.

Rozbudowa placu zabaw przy ul. Głównej.

Budowa placu zabaw przy ul. Małachowskiego.

Autorzy: Robert Gawryś, Jarosław Jaździk, Agnieszka Lużyńska, Marcin Piotrowski, Mariusz Sobolewski, Grażyna Zimniak.

"Aktywni seniorzy" - Cykl wykładów w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa oraz zajęcia gimnastyczne usprawniająco -relaksacyjne dla seniorów (grupa wiekowa 50+) - oddano 378 ważnych głosów.

Autorzy: Robert Gawryś, Jarosław Jaździk, Agnieszka Lużyńska, Marcin Piotrowski, Mariusz Sobolewski, Grażyna Zimniak.

„Rozbudowa placu zabaw przy Szkole Podstawowej Nr 1” - oddano 340 ważnych głosów

Autor: Anna Piotrowicz

 

Marecki budżet obywatelski, to sukces aktywnych mieszkańców, którzy oddali głos, autorów złożonych wniosków i inicjatorów wprowadzenia tego projektu w naszym mieście, członków Grupy 2020. Niestety realizacja zwycięskich projektów pozostawia wiele do życzenia. Urząd Miasta realizował projekty bez udziału mieszkańców i wnioskodawców, brakowało dialogu, najważniejszego elementu tej inicjatywy. Wprowadzane były zmiany w projektach, a to też jest niezgodne z założeniami „Budżetu Obywatelskiego”. Największe uchybienie urzędników to właśnie brak dialogu z mieszkańcami i traktowanie ich przedmiotowo. Budżet obywatelski ma być sposobem na zaangażowanie mieszkańców w proces zarządzania miastem, pobudzenia do działania, brania spraw w swoje ręce. Zaniechanie dialogu z mieszkańcami osłabia założenia tej tak ważnej obywatelskiej inicjatywy i wpływa zniechęcająco na mieszkańców. Ilu mieszkańców zrezygnuje i nie będzie chciało po raz drugi brać udziału w tak realizowanym przedsięwzięciu? To nowa inicjatywa w naszym mieście i wszyscy się uczymy, dlatego wierzę, że kolejna edycja „Budżetu Obywatelskiego” będzie realizowana z poszanowaniem zasad.

Przeczytano: 343 razy

Komentarze (0)
Loading...
Dołącz do
swoich znajomych!